woensdag 29 augustus 2012

Frans H3 (klas 4)


Verwijswoorden: elle, la voor vr ev (ipv. bijv. cette belle lune), il, le voor m ev enz.

Pvnw:
Ondw
Lijd vw (geen vz + personen/zaken)
Meew vw (à + personen)
Met klemtoon (vz + personen)
Wed vnw (bij ont-kenning: je ne me…)
Je
Me
Me
Moi
Je me
Tu
Te
00
Te
Toi
Tu te
Il
Le
Lui
Lui
Il se
Elle
La
Lui
Elle
Elle se
Nous
Nous
Nous
Nous
Nous nous
Vous
Vous
Vous
Vous
Vous vous
Ils
Les
Leur
Eux
Ils se
Elles
Les
Leur
Elles
Elles se

De + zaken = en
Alle vz behalve de + zaken = y

Vnw voor pv, indien aanwezig voor infinitief. MAAR! Bij een bevestigende gebiedende wijs achter het ww, en bij een ontkennende gebiedende wijs voor het ww.

Volgorde:
1.       Wed vnw
2.       Lijd vw
3.       Meew vw
4.       Y
5.       En
Bez vnw:
M ev
V ev
Voor klinker/stomme h
Mv
Mon
Ma
Mon
Mes
Ton
Ta
Ton
Tes
Son
Sa
Son
Ses
Notre
Notre

Nos
Votre
Votre

Vos
Leur
Leur

leurs


M ev
V ev
M mv
V mv
De/het mijne
Le mien
La mienne
Les miens
Les miennes
De/het jouwe
Le tien
La tienne
Les tiens
Les tiennes
De/het zijne/hare
Le sien
La sienne
Les siens
Les siennes
De/het onze
Le nôtre
La nôtre
Les nôtres
Les nôtres
De/het uwe
Le vôtre
La vôtre
Les vôtres
Les vôtres
De/het hunne
Le leur
La leur
Les leurs
Les leurs


Klemtoonconstructies
·         C’est… qui : onderwerp
-   C’est moi qui ai gagné à Ík heb gewonnen
·         C’est… que : lijdend voorwerp
-   C’est lui que j’ai vu à Hém heb ik gezien.
·         C’est… que: ander zinsdeel
·         C’est à Philippe que je pense à Het is Philippe aan wie ik denk.
·         Ce qui m’étonne, c’est qu’il n’a dit rien à Dát wat mij verbaast, dát is dat hij niets heeft gezegd
·         Ce que les touristes visitent surtout à Paris, c’est la tour Eiffel à Dát wat de toeristen vooral bezoeken in Parijs, dát is de Eiffeltoren

Présent
P.C.
Imparfaitstam
Futurstam
Impératif
Je vais
Tu vas
Il va
Nous allons
Vous allez
Ils vont
Je suis allé(e)
All-
Ir-
Vas
Allons
Allez
J’ai
Tu as
Il a
Nous avons
Vous avez
Ils ont
J’ai eu
Av-
Aur-
Aie
Ayons
Ayez
Je dis
Tu dis
Il dit
Nous disons
Vous dites
Ils disent
J’ai dit
Dis-
Dir-
Dis
Disons
Dites
Je suis
Tu es
Il est
Nous sommes
Vous êtes
Ils sont
J’ai été

Ét-
Ser-
Sois
Soyons
Soyez
Je fais
Tu fais
Il fait
Nous faisons
Vous faites
Ils faisent
J’ai fait
Fais-
Fer-
Fais
Faisons
Faites
Je peux
Tu peux
Il peut
Nous pouvons
Vous pouvez
Ils peuvent
J’ai pu
Pouv-
Pouvr-
Peux
Pouvons
Pouvez
Je prends
Tu prends
Il prend
Nous prenons
Vous prenez
Ils prennent
J’ai pris
Pren-
Prendr-
Prends
Prenons
Prenez
Je sais
Tu sais
Il sait
Nous savons
Vous savez
Ils savent
J’ai su
Sach-
Saur-
Sache
Sachons
Sachez
Je tiens
Tu tiens
Il tient
Nous tenons
Vous tenez
Ils tiennent
J’ai tenu
Ten-
Tiendr-
Tiens
Tenons
Tenez
Je vois
Tu vois
Il voit
Nous voyons
Vous voyez
Ils voient
J’ai vu
Voy-
Verr-
Vois
Voyons
Voyez

Geen opmerkingen:

Een reactie posten